Saturday, 27 October 2012

Orchids(butterfly/Phals)maklumat lengkap bagi peminat orkid

ORCHIDS IN MALAYSIA

Saya peminat pokok orkid....disini, saya nak kongsi pengalaman dalam penjagaan pokok orkid di Malaysia.
Orkid adalah pokok yang suka pada suhu lembap dan redup...ia mudah dijaga, tidak 'cerewet' dan tak perlu banyak perhatian. 
Bagi yang sibuk bekerja..pokok nie memang sesuai..sebab tak perlu disiram setiap hari... 

PENJAGAAN 

 Ramai dikalangan kita yang ada pokok nie kurang pengetahuan mengenai penjagaan  yang betul..masa saya baru tanam pokok nie pun susah gak nak dapatkan informasi...Penjagaan pokok nie berbeza mengikut negara, cuaca dan jenis pokok..jadi perlu berhati-hati....Kalau bagi yang celik 'IT' nasihat saya... jangan terlalu mengikut 100% informasi yang diberikan di dalam google terutamanya yang datangnya dari negara 4 season nie.. disebabkan cuaca yang berbeza dan baja yang berbeza boleh membunuh orkid anda..Ingat!! cuaca panas di Malaysia lebih panas... 

Kebanyakkan jenis orkid perlu diletakkan di tempat yang redup dan tidak langsung kena pancaran panas matahari...kalau terkena 'direct' sunlight daunnya akan kekuningan dan kelihatan seperti terbakar...akar 'ariel' pula akan kering...Lama kelamaan, tamatlah riwayatnya.. Juga pastikan pokok orkid tidak diletakkan pada tempat yang mungkin akan terkena 'direct' rain..hujan yang lebat akan menyebabkan ia mati juga..Akarnya pula akan reput..So, pendek kata...pokok nie tak leh TERLALU banyak air dan tak leh tahan panas... :(.. Siram hanya bila medium seperti moss atau arang (kebiasaan digunakan di Malaysia) menjadi kering.

Baja yang betul menghasilkan pokok dan bunga
yang cantik dan sihat

PEMBAJAAN YANG BETUL

Baja juga faktor penting bagi menjamin kesihatan pokok orkid nie...kalau salah pakai baja..ia juga akan mati...gunakan baja yang spesifik untuk orkid dengan kadar yang betul..'too much' will kill it and 'too little' wont make any difference...baja mengikut keperluan pokok itu..setiap tahap tumbesaran pokok ini memerlukan baja yang berbeza. Baja cecair dan baja organik yang biasanya dijual di supermarket dan nurseri mempunyai fungsi yang terhad dan beza..jadi, pilihlah yang bersesuaian dengan pokok anda!! :)
Bagi pokok orkid saya (dlm semua gambar dalam blog) saya gunakan mixing saya sendiri dan ternyata ia berkesan...pokok saya lebih sihat, tidak mempunyai bintik hitam pada daun dan berbunga lebih banyak..buat masa nie, saya ada hampir 50 koleksi pokok orkid dari pelbagai jenis..semuanya berbunga dan menjadi penyeri rumah..kebanggaan saya !! :)


Ingin membeli baja orkid dari saya?

Tempah online Hubungi saya di lysa_hasain@yahoo.com atau follow/Like saya untuk maklumat terkini di Facebook : Butterfly orchid

Harga : Baja tumbesaran + bunga : RM 17.00 btl/1.5ltr 
(boleh terus digunakan)
 Baja organik (supplement tambahan) : RM 15.00 /pkt
(penggunaannya sedikit dan tidak menjejaskan pokok..)

                                                                                    MENUKAR PASU
Menukar pasu boleh membuat pokok orkid agak stress. Oleh itu, tukar hanya jika benar-benar perlu sahaja. Jika pokok orkid 'stress' ia akan merajuk dan tidak akan mengeluarkan bunga untuk masa  yang lama. Biasanya, pokok yang dibeli dari nursery didatangkan dalam pasu plastik, biarkan seadanya sekurang kurangnya selama 2 tahun sehingga ia benar benar matang. Tukarkan pasu hanya selepas pokok itu tidak berbunga atau sudah habis berbunga. Potong tangkai bunga, supaya dapat menggalakkan pokok supaya berbunga lagi. Buangkan akar-akar yang sudah reput dan cuci dengan air bersih tanpa merosakkan atau mematahkan akar yang masih elok. Pastikan pasu yang baru ada banyak lubang pengudaraan yang banyak..kerana faktor cuaca yang agak panas di Malaysia. Ini juga adalah untuk memastikan air yang disiram tidak bertakung supaya tidak mereputkan akar pokok. Akar Orkid nie sensitif. Gunakan medium yang baik supaya pokok dapat tahan lama. 
Saya menggunakan medium campuran saya sendiri. Bagi pokok orkid biasa, saya menggunakan campuran arang dengan mix ciptaan saya. Saya menggabungkan sedikit anti penyakit dan penyah bakteria di dalam medium arang ini dan nah Ia terbukti  menjadikan pokok saya lebih sihat dan tidak mudah dijangkiti penyakit.
Beli medium campuran arang ciptaan saya? 
Tempah Online Hubungi saya di lysa_hasain@yahoo.com or 'Like' di Facebook : Butterfly orchid
Harga Baru : Arang mix : RM 15.00/PKT

Beli baja bunga khas untuk orkid kampung sahaja ciptaan saya? 
Tempah Online Hubungi saya di lysa_hasain@yahoo.com or 'Like' di Facebook : Butterfly orchid
Harga Baru : RM 15.00/PKT

Beli baja daun dan tumbesaran istimewa 
(orkid kampung) ciptaan saya? 
Harga Baru : RM 15.00/unit

BUTTERFLY ORCHIDS FOR SALE/UNTUK DIJUAL

Butterfly orkid adalah orkid jenis berbunga besar dan mudah dijaga. Ia jenis pokok yang gemar disimpan di dalam rumah. Jenis Home plant. Mudah dijaga dan tidak perlu perhatian yang teliti. 
Ia berfungsi sebagai penyeri dalaman rumah anda dan bunganya tahan sangat lama. Ia kelihatan seperti bunga palsu dan memberikan oksigen tambahan tanpa sebarang bau yang kurang disenangi. 

Saya bermula dengan hanya 1 pokok butterfly orkid kerana harganya yang agak mahal di pasaran. Kini, saya  mengusahakan perniagaan orkid butterfly ini diatas permintaan yang tinggi dari teman - teman dan jiran tetangga. Saya menanam pokok ini sendiri supaya dapat memberi peluang kepada lebih ramai orang untuk memiliki beberapa pilihan butterfly orkid ini. Peminat orkid kini tidak perlu risau pasal harga yang mahal lagi untuk memiliki 'the natures true beauty' lagi. Pilihan dari pokok hibrid kacukan, jenis bunga yang 'rare' and limited species dan yang biasa dalam pasaran.. Beberapa pilihan warna dan jenis butterfly orkid yang boleh dipilih  adalah seperti dibawah.

Harga bermula serendah RM 30.00 sepokok bagi jenis yang biasa hingga ke RM 60.00 bagi jenis limited and rare. (hanya beberapa pasu yang dijual di Malaysia dan warna bunga tidak mudah didapati dipasaran)   

bunga
Berbunga putih dan mempunyai tompok kuning di bahagian tengah. Berbunga dengan lebat dan jenis berbunga besar. Jenis pokok ini agak biasa didapati di kebanyakan nursery di Malaysia.
Harga:RM 40.00 seunit
Bunga bewarna kekuningan, kelopak yang tebal dan merah ditengah. Berbunga dengan banyak.
Harga : RM 35.00 seunit

Terdapat juga koleksi TERBARU saya yang saya post di Facebook Butterfly orchid untuk dijual.
First come first serve basis. Siapa cepat dia dapat.
Kebanyakan stok yang ada pada saya terhad dan hanya 1 jenis warna bagi setiap spesis dan warna.
Anda boleh visit my Facebook di Butterfly orchid untuk maklumat lanjut...



moth orchid price RM 30.00/unit

Pilihan Jenis Butterfly dan Moth orchid yang berbagai bagai warna terdapat di dalam simpanan saya. Jika berminat, sila Hubungi saya
lysa_hasain@yahoo.com atau 'like saya di facebook :
 Butterfly orchid

Saya juga menjalankan Klinik Orchid bagi yang berminat.
Klinik Orchid ini adalah bagi memulihkan pokok orkid yang sakit dan perlukan rawatan. Sesetengah pemilik tidak tahu macam mana hendak merawat orkid yang sakit, jadi mereka akan hantarkan pada saya untuk rawatan. Setelah pulih, ia akan dihantar semula kepada pemilik. Kos rawatan sepokok Orkid bergantung kepada tahap sakit pokok itu sendiri. Perlu diagnos dulu.. :) tetapi tidak pernah lebih dari RM 30.00/unit








 Orkid seperti di dalam gambar ini adalah dari jenis orkid tempatan. Berbunga sepanjang tahun dan berbunga lebat. Dari segi penjagaan, lebih mudah dari orkid Butterfly nie...jika tahu cara handlenya..Ia lebih mudah terima cahaya matahari, dan air hujan sepanjang tahun..tetapi akarnya mudah mati dan kecut jika salah menggunakan baja yang tidak sepatutnya.
 
Saya telah menyediakan baja khas untuk orkid kampung. Satu campuran yang lebih "power" supaya pokok lebih kerap berbunga dari biasa. Kebanyakkan orkid kampung nie lepas habis bunga je dia 'cuti' sekejap dan akan berbunga selepas beberapa minggu semula. Selepas beberapa try, saya telah berjaya membuat satu mix baja yang bukan sahaja memberikan nutrient penting untuk tumbesaran, ia juga menggalakkan bunga secara semulajadi. Jadi, sebaik sahaja bunga pada stem pertama layu, ia akan mula mengeluarkan stem bunga yang kedua. Kemudian saya mencipta Baja cecair yang saya mixkan untuk memastikan kesihatan daun. Daun Orkid kampung nie mudah saja kering dan kekuningan, nampak tidak bermaya dan tidak cantik...Dengan penggunaan 2 minggu sekali, pokok orkid kampung saya tidak lagi mudah layu,dan kering akibat dari kepanasan yang melampau. :)


Nak beli baja orkid kampung? Check price diatas..atau buat tempahan di lysa_hasain@yahoo.com atau like/follow saya di facebook Butterfly orchid.








Cara membuat tempahan online dan Pembayaran

step 1. 
Make payment (bank in / transfer) ke Account saya Maybank Berhad 
(Jumlah tempahan + RM20 Kos penghantaran)
MBB Account no. : 112028178453
Step 2.
Hantar sms confirmation ke nombor handphone 013 3600 379.
Sila Pastikan masukkan 1. Nama anda
            2. Alamat penerima untuk terima produk
3. Jumlah yang dibayar dengan tepat (Jangan lupa RM20 kos penghantaran)
4. Nama Produk yang di tempah dengan tepat

Hanya 2 step untuk mendapatkan produk yang benar-benar mendatangkan hasil!!!
Kini, pokok orkid yang anda beli tidak lagi akan mudah mati selepas beberapa bulan dibeli dari nursery.
Insya allah, ia akan tahan lama seperti pokok dalam koleksi saya. 

Saya akan periksa account MBB for the amount, dan proceed dengan penghantaran produk yang ditempah.
Saya tidak akan bertanggungjawab ke atas apa2 kesilapan dari pihak anda. 
Oleh itu, pastikan jumlah yang dibayar adalah tepat dan betul...baru hantar sms tempahan. 
Saya juga boleh dihubungi melalui telephone 013 3600 379.
Terima kasih..!!
 
 







3 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Saya brmnt gak dgn orkid ni to x la smpi fanatik sgt.... mcma nk tanm bbrpa pkok orkid dlm satu pasu bsr ...perlu x say bubuh tanah?

    ReplyDelete
  3. salam. biasanya kalau orkid kampung bolehlah masukkan tanah. U perlu tau nak tanam orkid apa dulu. Species yang berbeza memerlukan medium yang berbeza. Hope this answers your Q.

    ReplyDelete